Opvoedingsproject
Wij verwachten van alle ouders dat ze loyaal
achter de identiteit en het
pedagogisch project van onze
school staan en deze mee dragen.
Hieronder vindt u een beschrijving van de
uitgangspunten
van ons
pedagogisch project.
U kunt steeds terecht bij de directeur voor verdere
informatie.
Wij zijn een katholieke school en willen een
pedagogisch verantwoord onderwijs
en een
kwaliteitsvolle opvoeding
aanbieden. Onze inspiratie vinden wij in het
evangelie en in de katholieke traditie.
Vanuit ons christelijk geïnspireerd
mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
-
het unieke van ieder kind,
-
de verantwoordelijkheid van ieder mens
voor zijn handelen,
-
verbondenheid
en solidariteit met anderen,
-
vertrouwen in het leven (hoop),
-
genieten
van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
-
openheid,
respect en zorg voor mens en natuur,
-
verwondering
door het gewone als ongewoon te ervaren,
-
vergeving
kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
-
zorgzame nabijheid en troost voor mensen
in moeilijke situaties,
-
…
De eerste en belangrijkste doelstelling
van iedere school is de kinderen goed en
degelijk onderwijs aanbieden.
Het basisonderwijs stelt zich als doel de kinderen een
aantal basisvaardigheden bij te brengen zodat zij hun
verstandelijke ontwikkeling verder kunnen ontplooien. Denken
we maar aan leren lezen, schrijven, leren rekenen, ... We
spreken dan over de school als
leerinstelling.
Het verwerven van die basisvaardigheden
verloopt voor alle kinderen niet even vlot. Vandaar dat wij
het als onze plicht zien rekening te houden met de
mogelijkheden, maar eveneens met de beperkingen van elk
kind. Wij willen rekening houden met kinderen die
leermoeilijkheden of leerstoornissen hebben, maar ook met
kinderen die veel minder tijd nodig hebben dan andere
kinderen om leerstof te verwerven. Daarom streven wij naar
een, in de mate van het mogelijke, individuele begeleiding
van elk kind. Daarom ook werken we met een kindvolgsysteem,
en wordt op geregelde tijdstippen in MDO-vergaderingen de
verdere aanpak van een individueel kind of van een groep
kinderen besproken. In dit opzicht hechten we veel belang
aan werken met differentiatiegroepen en niveaugroepen. Zo
werken veronderstelt een andere benadering van lesgeven.
Kleinere groepen betekent meer zelfstandigheid geven aan
kinderen. Vandaar dat hoekenwerking en contractwerk bij ons
ingang gevonden hebben. Dit veronderstelt tevens van
leerkrachten dat zij bereid zijn mee te evolueren zodat
nieuwe ideeën en methoden een kans krijgen om binnen te
school te worden uitgeprobeerd. Een “progressieve” school in
de positieve betekenis van het woord.
Erbij horen... zich
geborgen weten... zich thuisvoelen... allemaal uitdrukkingen
die ons vertellen dat we het fijn vinden om erbij te zijn en
dat de andere leden van de groep ons aanvaarden zoals we
zijn. Willen we werken aan een goed leefklimaat op school, dan moeten we leren rekening
houden met zowel de sterkere als de minder sterke kanten van
ieder van ons. We willen een klimaat scheppen waarbij we
vertrouwelijk met elkaar kunnen omgaan, waar wij ons mogen
tonen zoals we zijn, waar wij elkaar vragen mogen stellen en
waar bijgesprongen wordt waar nodig is.
Dit neemt echter niet
weg dat er geen duidelijke afspraken kunnen gemaakt worden.
Om als een fijne schoolgemeenschap te kunnen functioneren,
hoort iedereen te weten aan welke regels hij zich dient te
houden en engageert elkeen zich om deze ook na te leven. Op
die manier willen wij de kinderen een plaats aanbieden waar
het goed voor hen is om te zijn en waar ze bijgevolg graag
naar toekomen.
De
Verrekijker wil beide aspecten verzorgen :
degelijk christelijk geïnspireerd onderwijs bieden in een
sfeer van warmte, vriendschap en geborgenheid, zodat
kinderen zich echt thuis voelen op school en zo graag tot
leren komen.
De Verrekijker wil..
-
een school zijn waar het uniek-zijn
van elk kind gerespecteerd wordt,
waar elk kind gelijke kansen krijgt, zijn
eigenheid kan behouden en zijn totale persoonlijkheid kan
ontplooien.
- een leerschool zijn,
waar kennis bijgebracht wordt over de wereld
rondom het kind als voorbereiding naar zelfstandig leven en
werken. We willen kwalitatief hoogstaand onderwijs aanbieden
door het leerprogramma tot in de puntjes te verzorgen.
- een school van het hart zijn,
waar elke leerkracht streeft naar een 'THUIS' in
de klas, zodat het kind zich goed voelt en graag naar school
komt, waar elke leerkracht een luisterend en meevoelend oor en
hart heeft voor elk kind.
- een vakconcept BWO
aanbieden:
Bijdragen tot een evenwichtig geheel door:
-
het aanbieden van motorische
basisvaardigheden
-
een gezonde, fitte n veilige
levensstijl aanleren (bewegingsdoelen)
-
streven naar een positief
zelfbeeld
-
ontwikkelen van sociale
vaardigheden (persoonsgebonden doelen)
+ opvoeden tot competente en
enthousiaste bewegingsparticipanten door naschoolse
sportactiviteiten te integreren
-
een school zijn waar sociaal-voelende
mensen gevormd worden,
waar de diep-menselijke waarden als
verdraagzaamheid, vergevingsgezindheid, dienstbaarheid.... een
klimaat scheppen om te komen tot relatiebekwaamheid tegenover de
anderen.
-
een creatieve school zijn,
die de waardering voor het culturele stimuleert
door film, toneel, museumbezoek, creadagen, lessen manuele
vaardigheden en expressie aan te bieden.
-
een school zijn waar opgevoed wordt tot
zelfstandigheid,
door differentiatie binnen de klas, het aanbieden
van contractwerk en het bijbrengen van een goede leerhouding.
-
een school zijn die openstaat voor andere
participanten,
een school zonder drempels: waar ouders,
oudercomité, schoolbestuur, schoolraad, directie, leerkrachten
en kinderen door dialoog en openheid een sfeer creëren van
overleg en vertrouwen.
- een school zijn waar mens en wereld
religieus geduid en beleefd worden;
daartoe is het evangelie onze inspiratiebron, zo
werken we mee aan de christelijke ontplooiing van onze kinderen
door levensechte catecheselessen, kindvriendelijke vieringen,
solidariteitsacties en het beklemtonen van evangelische waarden
zoals soberheid, eenvoud, verzoening, aandacht voor zwakken,…
 |