Onze school kreeg een naam..
het ontstaan van "De
Verrekijker"

Korte historiek
Een goed jaar geleden
werd op de leerlingenraad van de Vrije Basisschool
Verrebroek de vraag gelanceerd waarom onze school “geen
naam” heeft, en “of we er één mogen bedenken?”.
Die vraag zette een heel proces in gang. Talrijke
suggesties passeerden de revue, talloze creatieve ideeën
borrelden naar boven. In de klassen werd tijd
vrijgemaakt om een zo goed mogelijke naam te bedenken,
om ideetjes voor een passend logo aan te reiken. We
besparen u de soms hilarische voorstellen. De
leerkrachten onderling waren er mee bezig en wogen een
aantal voorstellen af. De naamkeuze kwam ook aan bod op
bijeenkomsten van het oudercomité, de schoolraad en het
schoolbestuur. Er werd gewikt en gewogen met de nodige
kritische zin. We voerden een eerste selectie van
mogelijke namen door. Een korte enquête in de “Flipper”,
het schoolkrantje, bracht uitsluitsel. Maar liefst 95%
van onze gezinnen verkoos “de Verrekijker” als roepnaam
van de school. Voor de vormgeving van het logo kregen we
de gewaardeerde steun van mevr. Kristien Baeyens en dhr.
Freddy de Kindt (Nieuw-Namen) zorgde voor de technische
realisatie.
Symboliek
De naamkeuze is een
geslaagde keuze, omdat je er zowel de historische link
met “Verre-broek” in herkent én omdat de naam op een
beeldende wijze de filosofie van onze school weergeeft.
Een korte toelichting.
Het woord “Verre” zorgt uiteraard voor een onmiddellijke
link met Verrebroek. Verrebroek, het dorp dat gegroeid
is uit een nederzetting die zich op de zandrug ten
noorden van het moeras (“het broek”) bevond en die nabij
de waterloop “de Verre” gelegen was. Wie interesse heeft
in een uitgebreidere historische achtergrond, verwijzen
we graag naar het boek “Verrebroek, broek aan de Verre”
onder de eindredactie van A. Van Bogaert (1990).
Een verrekijker dient, zoals gekend, om wat veraf is
dichterbij te zien. Om wat je interessant lijkt uit te
vergroten. We willen kinderen boeien en wijzen op wat we
de moeite waard vinden.
Een verrekijker, om zaken beter in detail te kunnen
zien. We willen kinderen hulpmiddelen aanreiken om
nauwkeuriger naar hun omgeving dichtbij én veraf te
kijken. Een klare kijk op de wereld.
Een verrekijker, om kinderen ook vér te leren kijken, op
langere termijn, om zicht te krijgen op wat veraf ligt.
We willen een hulp zijn om jullie kinderen te begeleiden
naar wat nog verderaf ligt, mee met hen op weg gaan, hen
stap voor stap mee helpen groeien. De toekomst tegemoet.
Een verrekijker, om wat nog wazig en troebel lijkt,
langzaam maar zeker scherper te stellen. We willen
kinderen proberen helpen om de soms moeilijke leerstof
helder te leren beheersen.
Een verrekijker, om soms beter te kunnen genieten van
wat je mooi vindt doordat je het beeld soms verrassend
dicht bij je kan inzoomen. We willen oog hebben voor wat
mooi is, we willen de zaken ook eens op een verrassende
manier benaderen. Zo zal blijken dat niet alles
vanzelfsprekend is. Bewondering en verwondering.
Bij dit alles hoort echter een belangrijke kanttekening.
Een verrekijker is slechts een instrument, een handig
hulpmiddel: er door kijken en hem hanteren moet je zélf
doen
Verrekijkers heb je in vele maten en gewichten. Wij
willen echter een verrekijker zijn met grote V. Niet
zomaar de eerste de beste. Kwaliteit. Dat klinkt
ambitieus, maar dat willen we ook zijn. We willen uw
kinderen kwalitatief onderwijs aanbieden, in
(infrastructurele) omstandigheden die voorlopig soms wel
wat soepelheid en organisatorische ingrepen vergen. Maar
ook wij houden onze verrekijker in de aanslag en kijken
de toekomst hoopvol tegemoet.
De Verrekijker, met hoofdletter, heeft een eigen naam en
een eigen gezicht. Hoofdletters gebruik je om het belang
van iets te onderstrepen. We zijn ons bewust van onze
belangrijke taak als school, als jullie partner in de
opvoeding van jullie kinderen.
Kinderen willen gezien worden, herkend en erkend. Want
daar groeien ze van. We willen kijken naar en omkijken
naar elk kind. We willen kinderen gaarne zien, vanuit
het hart, want dat is pas écht zien. Opvoeden heeft ook
te maken met zien, waarnemen, degelijk observeren,
gericht nazien en controleren zelfs, bewonderen,
toezien, … maar steeds vanuit het hart. Opvoeden heeft
te maken met mogelijkheden en kansen zien in ieder
ander. Dan zie je immers de schat in elk-ander!
Soms moeten we ons ook focussen op wat nog niet zo goed
vlot, om de kinderen vooruit te kunnen helpen, om ieder
zo goed als mogelijk groeikansen te geven. Daarbij
willen we ieder in zijn waarde laten en zeggen we: “hé,
ik zie jou zitten!”
In het katholiek onderwijs vinden we daartoe ook
inspiratie en kracht bij Jezus, bijvoorbeeld in het
verhaal van de roeping van Matteüs (Mt9, 9-13). Jezus
ziet iemand zitten bij het tolkantoor. De man heeft een
naam: Matteüs. Jezus spreekt Matteüs aan: ‘Volg mij’.
Matteüs voelt zich geroepen. Hij ‘staat op’ en volgt. Er
gebeurt bovendien iets heel merkwaardigs. Het volgen is
wederzijds, want Jezus gaat aan tafel in het huis van
Matteüs. Hij eet er, samen met de tollenaars en de
zondaars. Jezus en zijn leerlingen volgen Matteüs in
zijn milieu, zijn leefwereld. Het verhaal illustreert
Jezus’ manier van omgaan met mensen. Zijn manier van
zien doet mensen opstaan. Ze hoeven niet mee ‘neer te
zitten’. Ze mogen tot hun recht komen, rechtop. In Jezus
is zichtbaar wie God is: Jahwe, ‘ik-zal-er-zijn-voor-jou’.
ZIEN, gaarne zien, doet mensen opstaan en groeien. Zij
mogen er zijn. Dat is de kern van een christelijk
opvoedingsproject. Dat is de essentie van een katholieke
school.
“ DE VERREKIJKER… DAT HEB JE GOED GEZIEN! “
Logo
We kozen een groene kleur.
De geschiedenis van de mens begon in het groen, in het
bos en op de weiden. Onze ogen zijn dus helemaal
ingesteld op groen. Daarom is deze kleur voor ons zo
normaal, zo vertrouwd, zo veilig en zo rustig. Vermits
groen staat voor veiligheid is het ook het onderste
licht van het verkeerslicht. Alle mededelingen die naar
veiligheid en dienstverlening verwijzen zijn ook groen,
denk maar aan het signaleren van nooduitgangen en
eerstehulpposten. In die optiek zijn wij enkele jaren
geleden ook gestart met “groene punten”: kinderen met
leermoeilijkheden kunnen, in samenspraak en overleg met
de ouders, een gedeeltelijk aangepast leertraject
volgen, afhankelijk van de individuele noden. Zij
krijgen dan een evaluatie en rapportering in de vorm van
“groene punten”.
Groen, de kleur van hoop, groei, leven, harmonie, zorg
voor de natuur, toekomst. Groen is kalmerend en
verfrissend. Groen werkt ontspannend en verzachtend en
geeft kracht en energie. Groen is de kleur bij uitstek
voor “werkkamers” aangezien het de concentratie
bevordert. Wie zich groen als lievelingskleur toeeigent,
houdt van de natuur en van het leven, van rust en orde.
Deze personen zijn meestal opgewekt, spraakzaam, taai,
vasthoudend en betrouwbaar. Ze houden van vrijheid,
warmte en gezelligheid.
Wist je dat wanneer je je ogen wilt ontspannen best naar
groen staart? Groen versterkt het gezichtsvermogen en
dit wist keizer Nero ook, want voor deze reden droeg hij
een soort brilletje met ‘glazen’ van groene smaragd.
In de Katholieke Kerk heeft het liturgisch gewaad groen
als hoofdkleur: bijna het hele kerkelijk jaar door.
Groen geeft uitdrukking aan de hoop en de terugkerende
vruchtbaarheid van de natuur. Voor moslims is groen de
kleur van de oase, daarom is voor de mantel van Mohammed
groen gekozen. Het symboliseert inzicht, wijsheid en
toewijding. Vele vrome moslims zullen uit nederigheid
dan ook nooit groen dragen. Voor de Chinezen betekent
groen een lang leven.
Het logo staat in een groene band. Een band die
verbondenheid symboliseert. Op ons briefpapier loopt die
band door na “De Verrekijker”: we blijven onze
oud-leerlingen nog wel een poosje verder opvolgen; hoe
doen ze het in de secundaire school? Oud-leerlingen zien
we ook graag nog een keertje terug op onze school, voor
een bezoekje, op de Tuinfeesten, …
De letters in het logo zijn wit gevuld. Wit staat voor
zuiver en dynamisch. Wit is de kleur van de waarheid,
onschuld en reinheid. Het is kalm, koel, tijdloos maar
ook dynamisch en bevorderlijk voor de creativiteit. Wit
staat voor onbegrensde mogelijkheden, onuitputtelijke
energie en levenskracht. Wit in combinatie met een
andere kleur oogt fris en levendig. Niet dat wij
onbegrensde mogelijkheden hebben, integendeel zelfs,
maar we willen de lat wél hoog leggen.
Wat opvalt, is de grote “V”. Een soepele letter die
eruit springt. De letter V staat in een kadertje: het is
het symbool van “een vinkje zetten”: “het is dik in
orde!”. De Verrekijker is OK!
De letter V kan ook als afkorting gezien worden voor
positieve aspecten die wij belangrijk vinden: Vrede,
Vreugde,Verdraagzaamheid, Vriendschap, Veiligheid,
Vitaliteit, Vooruitgang, …
In het logo zitten 6 smiley’s verwerkt. Een smiley is
universeel herkenbaar en hedendaags. Het logo start met
3 lachende smiley’s, de drie jaren in de
kleuterafdeling. De 6 gezichtjes verwijzen naar onze 6
klassen in de lagere school.
Het zijn lachende gezichtjes, al is het niet steeds
rozengeur en maneschijn. Maar het basisgevoel is
positief, blij, geamuseerd. Een lachende, gezonde smiley:
het aloude moto “een gezonde geest in een gezond
lichaam” indachtig. Verstandelijke, emotionele, sociale
en motorische ontwikkeling!
De laatste smiley is een knipoog: “wij weten het samen
wel!”
De gezichtjes evolueren van klein naar groot, om de
groei van de kinderen weer te geven. Zowel hun
lichamelijke groei, als hun verstandelijke groei, als
hun groei in menswording.
Wij van “De Verrekijker” zien het alvast goed zitten!
“ DE VERREKIJKER… DAT HEB JE GOED GEZIEN! “
 |